Pages

Wednesday, 2 March 2016

Filled Under:

FAKTA TENTANG KEJADIAN SARANG LABAH LABAH MELALUI AL-QURAN



مَثَلُ الَّذِينَ اتَّخَذُوا مِن دُونِ اللهِ أَوْلِيَآءَ كَمَثَلِ الْعَنكَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَيْتًا وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنكَبُوتِ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ {41}

 Perumpamaan orang-orang yang mengambil pelindung-pelindung selain Allah adalah seperti laba-laba yang membuat rumah untuk tempat tinggalnya. Dan sesungguhnya rumah yang paling lemah adalah rumah laba-laba kalau mereka mengetahui..



  • Dalam al-Qur’an disebutkan “baitul ‘ankabuut” (rumah laba-laba) dan bukan “nusyatul ‘ankabuut” atau sarang laba-laba  (Spider web). Selama ribuan tahun para mufasir (ahli tafsir al-Qur’an) memberi komentar yang serupa, yaitu melihat laba-laba dari kekurangannya, binatang buruk rupa, dan memiliki rumah yang paling lemah, seolah-olah laba-laba tidak memiliki keistimewaan apa-apa atau makhluk yang tidak ada gunanya.


Makna al-wahn dari segi bahasa Arab:
  • Al-wahn bermakna lemah, ia adalah makna yang paling tepat dalam bahasa Arab tanpa sebarang pandangan lain. Maka boleh dimaksudkan kepada semua perkara yang terdapat kelemahan samada pada binaan, kekuatan, pandangan dan keutuhannya. Seperti ucapan Zakakria as:


قَالَ رَبِّ إِنِّي وَهَنَ الْعَظْمُ مِنِّي وَاشْتَعَلَ الرَّأْسُ شَيْباً وَلَمْ أَكُن بِدُعَائِكَ رَبِّ شَقِيّاً مريم : 4
4. ia merayu Dengan berkata: Wahai Tuhanku! Sesungguhnya telah lemahlah tulang -tulangku, dan telah putih melepaklah uban kepalaku; dan Aku – Wahai Tuhanku – tidak pernah merasa hampa Dengan doa permohonanku kepadamu.
  • Al-Farȃhȋdi berkata: “al-wahn: lemah pada amal dan pada semua benda (objek), seperti tulang dan seumpamanya. Umpama kata seorang lelaki yang lemah dalam pemerintahan dan pekerjaan, lemah tulang dan badannya”.


Labah-Labah
  • Gambaran di atas yang menunjukkan bahawa sarang labah-labah adalah tempat tinggal yang paling pincang membuktikan kemukjizatan al-Quran dan ia dari Allah. Al-Quran tidak mengatakan lemah pada bebenang dan sulaman si labah-labah kerana iamempunyai ciri-ciri tertentu yang menjadikannya kukuhsebagaimana yang telah dibahas di bahagian sarang labah-labah. Tetapi al-Quran menyebut sarang labah-labah dan semoga perbezaan kefahaman di antara kelemahannya dan materialnya dikuatkan lagi oleh penggunaan perkataan bait (sarang) bukan khait (sulaman) atau syabakah (rangkaian). Supaya al-Quran sentiasa menggariskan ayat-ayat dan keterangan-keterangan mukjizat yang tidak boleh dibantah oleh lidah-lidah pembantah dan diinsafi akal-akal yang waras.

  • Kebenaran ini tidak diketahui seorang pun pada zaman wahyu diturunkan sehingga selepas kajian mendalam bidang biologi labah-labah yang dijalankan oleh beratus-ratus ulama’ selama berpuluh tahun pada kurun ke-20. Maka benarlah firman Allah, maksudnya: “jika mereka mengetahui (tentang kepincangan sarang labah-labah)”. Tidak hairan lagi jika kita akan menemukan kemukjizatan ilmu pada zaman teknologi kini, tetapi yang menghairankan adalah golongan manusia yang tidak memikirkannya maka mereka mejadi sombong seolah-olah tidak mendengarnya.

>KLIK LINK DISINI< UNTUK VIDEO KEJADIAN SARANG LABAH-LABAH MELALUI AL-QURAN

0 comments:

Post a Comment

Copyright @ 2013 Sains Teknologi Dan Kejuruteraan Dalam Islam.